SINCERITATEA ŞI ORTODOXIA

lies Un anume cititor de pe acest blog, care se autointitulează creştin ortodox practicant, îi acuza pe cei care se ţin de Sfînta Tradiţie şi de Sfinţii Părinţi de habotnicie şi de lipsă de sinceritate. De asemenea, spunea că îl preferă, spre exemplu, pe Richard Dawkins. Citez: “măcar el este sincer în ceea ce face şi ce spune”.

Precizez că numitul Dawkins, provenit el însuşi dintr-un  mediu creştin (ca de altfel, şi Darwin, Nietzsche sau Stalin), poartă adevarate campanii, finanţate pe bani grei, ca sa scoată idea de Dumnezeu din capul oamenilor. Autor al cărţii “God Delusion”, recent, el a fost promotorul unor campanii desfaşurate în Europa în acest scop, cu slogane de genul:  “Probabil Dumnezeu nu există. Aşa că nu-ţi mai fă griji şi bucură-te de viaţă”, afişate pe autobuze.

Apropo de această sinceritate, îmi aduc aminte de o melodie interpretată de formaţia Korn, numită “Liar” (“Mincinosule”). Mesajul era cam acesta: “Chiar dacă eşti îndrăgostit de o femeie anume, nu te minţi spunînd că nu mai doreşti şi alte femei. De dragul distracţiei, nu uita că eşti un animal”.

Aşadar, în ambele situaţii, dupa părerea ortodoxului mai sus numit, am avea de-a face cu oameni vădit sinceri, în comparaţie cu bigoţii-fundamentalist-binladenizaţi-creştin-ortodocşi, care se ţin morţiş de Tradiţie.

Ce se întîmplă, de fapt, cu sufletul unor asemenea pretinşi ortodocşi care, considerînd că sînt sinceri, lovesc în Sfînta Tradiţie, aşa cum am primit-o de la Sfinţii Apostoli prin Sfinţii Părinţi?

Aşadar, sîntem îndemnaţi: “Fiţi voi înşivă, nu fiţi ipocriţi! Doar asta simţiţi!” Oare nu are logică acest mesaj? Oare vrea Dumnezeu să fim prefăcuţi, să nu fim ceea ce am fost făcuţi să fim?

Dar, oare, cei care ţin Sfînta Tradiţie nu sînt şi ei sinceri? Nu cred ei din tot sufletul lor? Oamenii sfinţi care trăiesc şi în ziua de astăzi şi dau totul pentru credinţa lor nu sînt sinceri? Ba eu cred că da. Atunci se pare că toată lumea este sinceră. Adică şi cei care vor mîntuirea prin supunerea faţă de canoanele lui Dumnezeu, şi alde Dawkins sau cei care vor să se distreze şi să se bucure de viaţă. Şi atunci unde este problema?

Se pare, însă, că acel creştin ortodox de care vorbeam la început nu a înţeles că orice virtute (între care şi sinceritatea)  poate fi (şi chiar este) pervertită prin folosirea ei de forţele întunecate. Şi diavolul iubeşte, dar iubirea lui duce spre focul veşnic. Şi diavolul este sincer, dar sinceritatea lui pîrjoleşte totul în calea lui. Şi diavolul este dumnezeu, dar un dumnezeu care distruge şi nu oferă niciun strop de viaţă reală. Diavolul a replicat tot ce a făcut Dumnezeu, chiar şi lumina, sfinţenia sau iubirea. Deci atenţie încordată cînd alegem, de la taraba cărui dumnezeu ne facem cumpărăturile, pentru că o facem pentru totdeauna.

Atunci cînd ortodoxul respectiv sau alţii şi-au exprimat preferinţa pentru sinceritatea lui Dawkins, a trupei Korn, a lui Stalin sau a diavolului, s-au înscris pe o linie care nu mai duce spre Dumnezeul Treimic în care credem, adică Tatăl, Fiul şi Sfîntul Duh, ci în direcţie total opusă. Cei care aleg calea iadului, sînt sinceri în raport cu trupul şi cu modul lor de gîndire, pe cînd creştinii ortodocşi sînt sinceri în dăruirea faţă de Dumnezeu. Adam şi Eva au fost sinceri faţă de trupul şi faţă de mintea lor atunci cînd au căzut, dar au fost nesinceri, în schimb, faţă de sufletul lor. Acum, cine doreşte mîntuire, este nevoie să lase puţin sinceritatea faţă de minte şi de trup şi să fie sinceri faţă de sufletul lor şi prin aceasta, să fie din  nou loiali lui Dumnezeu.

Altfel, religia pe care o practicăm nu se mai poate numi ortodoxie, ci oricum altcumva. Poate neo-ortodoxie, post-ortodoxie, ne-ortodoxie ş.a.m.d. Fiecare este liber să practice ce religie doreşte, dar pentru  numele oricărui dumnezeu vor aceştia, să fie sinceri şi să nu numească “ortodoxie” ceva ce nu are legătură cu Ortodoxia lui Dumnezeu şi a Sfinţilor Părinţi!

10 Răspunsuri to this post.

  1. Posted by Vali on 13/07/2009 at 21:01

    Este evident deformat de autoare discursul acelui crestin ortodox, ba mai mult, autoarea articolului nu cunoaste deloc (probabil nu a apucat sa citeasca la … Sfintii Parinti) ca diavolul nu e capabil de nicio forma de iubire sau sinceritate, ci din contra, e tatal minciunii si al urii. (ca si al tuturor celorlaltor pacate)
    Este chiar regretabil daca oameni de buna si dreapta credinta pot fi facuti nesinceri (sau chiar comparati direct cu diavolul…) doar pentru ca indraznesc sa cerceteze ce se mai intampla in lume. Sfintii Parinti nu reprezinta un pat al lui Procust, ci trebuie cititi si studiati, de cine are inclinatia sa o faca, in Duhul Sfant, nicidecum pentru a selecta doar, in mod sectar, citate şi a lovi cu ele in capul altora.
    Iar atunci cand indraznesti sa-i zici cuiva in mod direct, ca nu e crestin ortodox, pornind de la o simpla discutie…, inseamna ca te compari cu un sinod intreg, care da anateme.
    Da…., sa fim crestini cu sabia in mana, taind si spanzurand pe bietii altii, ca, de, asa ne-a poruncit Domnul nostru………. (uf, din fericire e doar o simpla interpretare despre ce inseamna ortodoxia, nu si adevarul).
    Iar lui Dawkins…, ce sa mai zic, probabil autoarea ar fi in stare direct sa-i plaseze o bomba, ceva, ca, de, nu mai exista nicio “utilitate” a unor asemenea persoane. Da…, asa se nasc teroristii, animati de intentiile cele mai bune posibile…

  2. Posted by filida on 13/07/2009 at 21:02

    Vali, iti apreciez sinceritatea cu care te-ai exprimat.

  3. Posted by viorel on 13/07/2009 at 21:08

    Filida, si eu iti apreciez sinceritatea cu care m-ai catalogat si cu care m-ai facut “subiect de presa”. Multumesc mult si Doamne-ajuta!

  4. Posted by Vali on 13/07/2009 at 21:38

    Filida, am uitat sa precizez: commentul meu are un mesaj subliminal, de care s-ar putea sa te sperii foarte tare: “Dati click pe http://www.lacasuriortodoxe.ro“, pentru o informare ortodoxa corecta. Daca pe viitor ma vei filtra pentru asta…, asta e. Doamne ajuta, spre o ortodoxie autentica, spre ganduri corecte si frumoase, in Biserica lui Hristos!

  5. Posted by cristina on 17/07/2009 at 19:21

    Mi-a placut foarte mult articolul, asa este, aveti mare dreptate, cu sinceritatea si doar cu cu sinceritatea poti ajunge pe fundul iadului, va spun din proprie experienta. poti sa fii convins ca ai dreptate, ca lucrurile stau cum le vezi tu, ca faci “bine” ce faci , sa fii sincer cu tine insuti si sa te trezesti la un moment dat ca nu mai poti iesi din raul care te-a cuprins sau ca nu mai poti face fata “bataii” lui Dumnezeu. Si atunci incepi sa strigi, sa cauti cauzele situatiei in care esti si daca le gasesti in propriile tale greseli si incepi sa te caiesti atunci esti pe calea a cea buna, desi drumul e lung, greu si dureros pana la recastigarea paradisului pierdut. Asa ca mai bine sa ascultam de Sfanta Biserica, decat suferim pedepsele Lui Dumnezeu fiind sinceri cu noi insine( adica cu sugestiile pe care lumea, firea cazuta si diavolul ni le inoculeaza si pe care noi ne grabim sa le credem si sa le asumam pentru ca sunt tare favorabile persoanei noastre) ,Si diavolul iubeste, numai ca el iubeste raul, intunericul, minciuna si mai ales pervertirea chipului lui Dumnezeu in om, “iubirea” lui mai mult o sete necurata de a distruge tot ce e bun si frumos, de a murdari, de a perverti, iar “bucuria” lui o satisfactie sadica atunci cand acest lucru se intampla. De care sa ne fereasca Bunul Dumnezeu si sa ne curete de pacate si sa ne intelepteasca. Doamne ajuta si spor la scris!

  6. Nu sunt in masura sa apreciez sinceritatea pe care unul sau altul o are atunci cand se raporteaza la Dumnezeu.Cert este ca sunt dezamagit de traditie ca factor religios.Cred ca problemele societatii secolului XXI sunt atat de mari si reale incat traditia nu este decat o pierdere de timp.Alegem adesea sa ne pierdem in detalii,uitand de dragostea fata de semeni.Repet:avem probleme prea mari si reale.

  7. Posted by filida on 31/07/2009 at 18:18

    Fireste ca avem probleme foarte mari. Lumea nu mai este ce a fost, ci s-a degradat si moare cite putin tocmai pentru ca am renuntat la ce am avut cindva.
    Asta pe de o parte.
    Pe de alta parte, Sfinta Traditie nu inseamna folclor si oua incondeiate.
    Daca nu am mai fi atit de superficiali si am pricepe macar aceste lucruri, nu am mai avea atitea probleme.

  8. as fi preferat ca Biserica sa-si respecte mai mult statutul in societate.daca astazi avem probleme atat de mari si reale,tind sa cred ca institutia Bisericii poarta o vina majora.Cred tare in promovarea la nivel mai intelept a Bisericii.Nu prin deformarea mesajului biblic,ci prin adaptarea lui,in zilele noastre,acest fapt din urma trezind atatea reactii de impotrivire din partea fetelor bisericesti.De ce? pentru ca trebuie sa tinem la traditie?(apropo,nu ma refer la folclor si oua incondeiate).Este duminica.Slujbe in toate bisericile.Oare cati tineri isi mai indreapta pasii catre “Casa Domnului”?Fireste ca ati fi tentati sa dati vina pe Diavol si pe pacat.de fapt,carentele sunt chiar in sanul Bisericii.Eu cred ca traditia nu este decat o forma lipsita de credibilitate in zilele noastre si chiar nu e nevoie de ea.Pacatul a ajuns la cote atat de alarmante incat doar Mesajul biblic direct mai poate cutremura o inima.Restul sunt detalii.

  9. Posted by filida on 02/08/2009 at 09:35

    Daca ce spui tu, Octavian, ar fi adevarat, adica daca modelul pe care il propui ar fi eficient, situatia din bisericile din occident ar fi rozaa. Secularizarea Ortodoxiei si a lui Dumnezeu nu va trezi pe nimeni. “De ce nu am fost avertizati?”, intreaba cei care ajung in iad (potrivit marturiilor si potrivit Bibliei insasi). Iar raspusul este: “Am strigat si nu M-ati auzit. V-am vorbit prin atitia oameni si v-ati batut joc de ei”. Oamenii pur si simplu nu mai vor sa auda cuvintul lui Dumnezeu. Ii agreseaza, iar iesirea in lume cu el, l-ar transforma in subiect de batjocura (probabil nu cunosti puterea postmodernismului).
    Solutia pe care o propui tu ar impresiona pe citiva tineri si i-ar mobiliza, dar abandonarea Traditiei ar face ca tot restul Bisericii sa se prabuseasca. Numai cine intelege ce inseamna Sfintii Parinti si Traditia ortodoxa VIE poate intelege ce spun. Desigur, anumite nuantari, sa le spunem concesii (desi nu e cuvintul potrivit) trebuie facute (in sensul unei adaptari de exprimare). Chiar aceasta incerc si eu sa fac prin acest blog. Dar a modela Biserica, al carei Cap este Hristos, inseamna a-L modela (desfigura) pe Insusi Hristos. Iar aceasta nu se poate. Chipul lui Hristos din Biserica este singurul lucru stabil, neschimbat, in aceasta lume care pluteste in deriva. Cind vom interveni chirurgical aici (fie si cu intentia) s-a zis cu noi. New age abia asteapta sa ne inghita. Si o va face, cu ajutorul celor care vor mutila Biserica din interior.

Răspunde la acest articol